African students having their oral-examination
26.11.2013
Macroeconomia-tunnilla opettaja kysyi haluammeko tehdä suullisen tai kirjallisen välikokeen. Enemmistö halusi suullisen, eli tarkoituksena oli tehdä noin viiden hengen ryhmät, jotka valitsevat yhden neljästä aiheesta ja esittävät tämän luokalle. Aiheet eivät olleet mitään helppoja, sillä ainoastaan meidän ryhmä valitsi ”About business cycles in recent 5 decades ( world economy or national economy)” kaikkien muiden ryhmien valitessa tehtävän työttömyydestä.
Macroeconomia-tunnilla opettaja kysyi haluammeko tehdä suullisen tai kirjallisen välikokeen. Enemmistö halusi suullisen, eli tarkoituksena oli tehdä noin viiden hengen ryhmät, jotka valitsevat yhden neljästä aiheesta ja esittävät tämän luokalle. Aiheet eivät olleet mitään helppoja, sillä ainoastaan meidän ryhmä valitsi ”About business cycles in recent 5 decades ( world economy or national economy)” kaikkien muiden ryhmien valitessa tehtävän työttömyydestä.
Ryhmän johtaja ilmoitti
meille, että tekisimme esityksen valmiiksi viikon ennen esittely-tilaisuutta.
Kauheeta sählinkiä taas löytää sopiva aika kaikille ja sitten paikka vaihdettiin
kolmesti. Ensin sanottiin väärä paikka ja ollessamme nettikahvilassa, kaikki
vain istuivat syömässä yhden yrittäessä tehdä PP-esitelmää. Ei siitä tullut
mitään, joten menimme takasin hotellin respaan istumaan. Tanskiksethan puhuivat
keskenään vain tanskaa ja koska tehtävänä oli kertoa Tanskan ekonomiasta,
minulla ei ollut mitään sanottavaa. Lopulta ryhmän johtajalta taisi palaa
hermot, ja hän antoi kaikille vuosikymmenen, josta kertoa. Minä sain 70-luvun
ja löysin melko hyvän ja ytimekkään tekstin netistä mitä tanskassa silloin
tapahtui. Noin kolmen tunnin sähläämisen jälkeen päätimme jatkaa joku toinen
päivä.
Ryhmän johtaja sanoi
monena päivänä tekevänsä PP-esitelmän sitten yksin ilman tulosta. Lopulta sain
selville, että he tekevät sen sittenkin yhdessä maanantai-iltana. Menin
tarkistamaan tilanteen kymmeneltä ja eihän heillä ollut kun pari statistiikkaa
työttömyydestä ja inflaatio-arvoista. Selitin heille, että voisimme ensin
näyttää kuvat, joka näyttää yleisesti Tanskan ekonomiasta viiden vuosikymmenen
ajasta, ja sitten kerromme yksitellen omista vuosistamme. Se oli heistä
loistava idea, joten jätin heidät jatkamaan töitään kun menin yhdeltätoista
nukkumaan.
Seuraavana päivänä mennessäni
tunnille näin kuin Mongolialainen oppilas meni ”lahjomaan” opettajan suklaalla
ennen suullista-koetta. Hän tuli vielä ylpeänä minulle ilmoittamaan, että hän
pitää esitelmän tänään. Tähän vastasin vain että niinhän kaikilla on, johon hän
tokaisi, että olenko valmistunut. No totta kai… Tyttö meni sanattomaksi ja
palasi paikalleen. Meidän esitys meni ihan hyvin, vaikka jouduin kyllä
suurimman osan tekstistäni lukemaan vihostani, sillä tanskan historia ei
minulle mikään helpoin asia ole kun vielä lisätään ekonomia sanastoa. Koska
emme kaikki tanskalaisten kesken voineet olla samassa ryhmässä, toinen ryhmä
oli jättänyt esitelmän ihan tekemättä, mutta niin oli suurin osa afrikkalaista
oppilaistakin jättänyt tekemättä.
☆★☆★☆★☆★☆★
26.11.2013
In Macroeconomics we were supposed to keep an oral presentation as the middle-term examination. We had to make up groups of max. 5 students and choose one of four subject to talk about. Only my group choose " business cycles in recent 5 decades ( world economy or national economy)" as all the other ones talked about unemployment.
Our group leader told us to meet up one week before the exam to get the presentation done. Of course almost nothing got done in time, instead we made the presentation the night before. But since we talked about the Danish economy the other students had good knowledge about their home country's economy and history. I probably had the hardest time, since I had no idea about the Danish history and then talking about it using financial words wasn't easy without reading out loud what I had written down in my notebook.
All the other group seemed to have missed the mark a bit. Most of them had taken lots of text straight from the coursebook and put it in their PP-presentation. In the same way as the Chinese students presentation, also the Africans puts lots of text in their presentation. Some students even started taking back to the teacher as she was giving negative feedback to them. We were even supposed to talk into a microphone that our voices could be heard to the back row, but at least mine group didn't need that.