Tuesday, October 15

Liikenne kaupungissa

Picture taken from the city center, where the cars are queuing nicely 

Elevated motorway going through the city center and the elevated 
walkway underneath  

On pakko kirjoittaa liikenteestä nyt ennen kun totun siihen ajan kuluessa. Shanghain liikennettä voi kuvailla sanoilla kaoottinen, äänekäs ja vaarallinen. Joskus kuljettajat seuraavat liikennesääntöjä ja joskus he eivät välitä muista yhtään. Sinänsä tämä johtaa siihen, että moni ajaa varovaisemmin, sillä koskaan ei tiedä mistä suunnasta auto tai mopo tulee.

Shanghaissa on leveät tiet ja kaistat, joten monesti auton vaihtaessa kaistaa vieressä oleva auto mahtuu olemaan samalla kaistalla, tai ainakin hetkellisesti kaksi autoa voi jakaa samaa kaistaa. Kaistaa vaihdetaan muutenkin miten sattuu. Vilkkua ei tarvitse, vaan jos joku tööttää, palataan takaisin omalle kaistalleen. Tööttiä käytetään siis täällä koko ajan. Torvea soitetaan jos joku on tulossa omalle kaistalle, jos joku jää seisomaan liikenteessä tai pysähtyy keskelle tietä. Töötti soi myös ohitustilanteissa varoittaakseen ohitettavaa ja myös joskus ajaessa risteyksen läpi töötti soi ettei kukaan aja samaan aikaan läpi toisesta suunnasta. Tööttiä käytetään täällä siis jatkuvasti ja ääni kuuluu jopa sisälle huoneeseeni.

Ohittelu vaikuttaa todella vaaralliselta täällä ja ihmetyttää ettei kaikkilla autoilla ole naarmuja. Monesti autot ja bussit lähtevät ohittamaan jonoa vastaantulijoiden kaistalta, vaikka vastaan tulisi autojakin, pakko heidän vaan on mennä ohi. Liikennevaloja seurataan silloin tällöin. Esimerkiksi moni kääntyy oikealle vaikka punainen valo palaisi. Usein bussi jos bussi on kääntymässä oikealle ja jono seisoo oikealla kaistalla, bussi on ohittanut jonon seistessä punaisissa valoissa vastaantulijoiden kaistalta ja sitten kääntynyt jonon ohi oikealle.

Monessa paikkaa mopoilla on omat kaistansa, mutta silloin tällöin näkee autojen ajavan niitä pitkin päästääkseen jonon ohi. Mopojen lisäksi näillä kaistoilla kulkevat myös polkupyöräilijät. Eli ylittäessäni tien pitää seurata ensiksi ettei jää auton alle, joka ajaa punaista päin ja toiseksi etten jää sähkömopon alle joka tulee äänettömänä mutkan takaa. Kaupungissa monesti jalankulkijat pääsevät tien alitse tunneleita pitkin tai ylitse siltoja pitkin. Tämä on paljon turvallisempaa sillä vaikka jalankulkijalla on vihreä valo monesti autot ajavat läpi.

                                 ☆★☆★☆★☆★☆★

I have to write about the traffic here in Shanghai before I get too used to it and won’t notice all the crazy things they do when driving. The traffic in Shanghai can be described as chaotic, loud and dangerous. Sometimes the drivers follow traffic-rules and sometimes they don’t. The only good thing is that it has led to the drivers being more careful, when they know from what direction the next car will come.

Most of the roads here are big so even though there is only limited space on the lanes you always see cars getting into the tiniest gaps. It’s weird that I haven’t seen more cars with scratch marks since cars just change lines without using the blinkers. Most of the time when a car changes lane it stays in the middle of two lanes and sometimes they don’t seem to notice where the lines are, and instead drive straight even though the road would make a small turn.

The horn can be heard all the time everywhere in the city. It is mostly used to prevent accidents, or that is what I think. For example if someone tries to change lanes when there is a car in that lane or if someone is passing by and is afraid that the car in the lane next to it will come in front, then they’ll honk. The horn is also used when someone is too slow, stops in the middle of the road or if the driver feels like honking. The drivers also honk the horn when driving through a crossroad so that nobody drives in front from the other direction.

There are lots of traffic-lights everywhere, but sometimes the drivers stop when it’s red and sometimes they don’t. At least if they are making a turn to the right they won’t stop. Even if the traffic has come to a halt due to the red light, some busses takes the left lane, which usually is for the oncoming traffic, to pass the queue and then turns right. It doesn’t seem to bother them anyway if the lane is for oncoming traffic or not, since lots of cars take that lane to get past the queue.

Also one funny fact is that if a driver drives past the ramp on a motorway, they usually don’t take the next one, but instead stop and reverse back to the ramp they had planned to take. Also seeing people stopping their car in the middle of the motorway or for that matter in the middle of any road seems to be normal here.