Vaikka liityin jo jonkin
aikaa sitten mukaan Finnish Business Council Shanghain ryhmään nimeltä Young
Professionals, en ole yhtään seurannut mitä tapahtumia he ovat järjestäneet.
Katsottuani heidän sivuiltaan, huomasin, että yhdeksäs päivä oli tulossa luento,
nimeltä Nordic Thoughts on Fashion. Ilmoittauduin mukaan, sillä muoti aihe
kiinnosti minua. Luento pidettiin Kartel nimisessä viinibaarin alakerrassa, ja
samaan aikaan kun luentomme pidettiin, päätilassa, eli yläkerrassa Britti
konsulaatilla oli omat pippalot. Luento maksoi seitsemän euroa ja paikalla oli
varmaan lähemmäs viisikymmentä ihmistä, vaikka tilat olivat melko pienet ja eivät toimineet lunetosalina kovin hyvin.
Luentokin alkoi neljäkymmentäviisi minuuttia myöhässä, ja ihmettelen, mikä syy
tähän oli. Ensimmäinen puhuja oli Eccon markkinointi osaston johtaja Sarah Chu,
joka kertoi miten Ecco on muuttanut taktiikkaa tulessaan Kiinan markkinoille ja
miten saada kuluttajat tietoiseksi merkistä. Hän kertoi mm. että mainoksissa
käytetään julkkiksia ja merkkiä yritetään siirtää ylemmäs kohti luksus
kategoriaa. Kenkävärit ja -mallit ovat myös eri kiinan markkinoilla, kun mitä
ne ovat Skandeissa. Lisäksi eri konseptiliikkeitä on avattu, joita ei muissa
maissa löydy. Puheen alussa mikrofoni kaikui ja ääni kuului kahdesti, mikä oli
melko ärsyttävää. Lisäksi puhujan videot eivät kunnolla toimineet, mikä
vaikutti kokonaisuuteen huonolla tavalla, vaikka puhuja oli muuten hyvä.
Illan toinen puhuja oli
ruotsalainen muotisuunnittelija Viktoria Chan, joka kertoi miten vaikeata on
tuoda Ruotsissa toimivan merkkinsä Kiinaan. Suurimmaksi osaksi hän kertoi mitä
haasteita on viimeisen puolen vuoden aikana kokenut, samalla kun antoi
meille paljon kiinnostavaa insider tietoa muoti maailmasta Kiinassa. Hän sanoi
mm. että mikäli haluaa vaatteensa näkyviin lehdissä, lehdelle tai toimittajalle
pitää maksaa, jotta he kirjoittavat tai kuvaavat hänen vaatteitaan. Toimittajat
eivät myöskään osallistu tapahtumiin, mikäli heille ei makseta. Victoria myös
kertoi miten tuttava oli löytänyt toisesta kaupasta samanlaisen mekon, kun mitä
Victoria on suunnitellut, 300rmb (45euroa), kun hän itse myy niitä 3000rmb (450euroa).
Hän oli melko katkera, että joku muu kopioi ja tekee rahaa hänen mekollaan, kun
hän itse ei saa niitä myytyä. Hän sanoi vielä, ettei ymmärrä kiinalaista
kuluttajaa, sillä hänen mielestään he käyttävät niin viime vuosien mallisia vaatteita, ja
jopa lisäsi, että hänenkin pitää alkaa lisätä bling blingiä vaatteisiinsa,
jotta ne myisivät Kiinassa paremmin.
Viimeinen puhuja oli suomalainen Kirsi Rauhala, joka on töissä Lindexillä, ja kertoi mm. Lindexin toiminnasta
ja omasta työkokemuksestaan. Kirsi on jo pitkään tehnyt töitä Aasian
markkinoilla Suomalaisille yrityksille, kuten Citymarket ja Seppälä. Hän meni
läpi miten ajat ovat muuttuneet ja mitä hän uskoo tapahtuvan tulevaisuudessa
Kiinan markkinoilla. Yleisö sai lopuksi vielä kysyä puhujilta, mikäli
kysymyksiä tuli mieleen, mutta suurimmaksi osaksi ainoastaan järjestäjät keksivät kysymyksiä. Ohjelman piti loppua kymmeneltä, mutta onneksi jo vähän
kello yhdeksän jälkeen ilmoitettiin, että nyt siirrymme terassille jatkoille,
ja siinä vaiheessa lähdin kotiin. Mikäli olisin myöhemmin lähtenyt, en olisi
metrolla päässyt kotiin asti, sillä Guanglan Lun vaihtoasemalla metro loppuu
joskus siinä kymmenen aikaan. Keskustassa voi käyttää metro vielä kello
yhdentoista jälkeen, kun meidän vaihtolinja lopettaa vuoronsa jo todella
aikaisin.
During my time here I haven’t been
following up on what the Finnish Business Councils group in Shanghai called
Young Professionals has been up to, until recently. I found on their website
that there would be an event called Nordic Thoughts on Fashion, with three
speakers from the Nordic countries, so I signed up for it. The event was held
in Kartel, a wine bar in the city center. When I arrived at the bar, located on
the fifth floor, I paid the fifty rmb for the entrance and was guided to have a
seat on the fourth floor. The fifth floor, or the actual bar, had a British
event going on. People arrived in a steady pace and the room got packed pretty
quickly. Actually many people had problems finding seats, since it was more
like a lounge with large sofas, not a place to have events like this. I think
that there were more than fifty people in the room in the end. The event
started about forty-five minutes late and they had problems with showing videos and the
microphone did some echo in the beginning. So not too well prepared if you ask
me.
The first speaker was Sarah Chu, head of
marketing for Ecco, who talked about what Ecco has changed about themselves
after entering the Chinese market, in other words a bit about market strategies
and brand image. For example Ecco makes different colors and models of shoes in
China that aren’t on sale in the Scandinavian countries. Also the advertisement
is more luxurious in China, with some well-known celebrities as their face, as
in other countries Ecco is seen as a pretty normal brand compared to Clarks.
The second speaker was Swedish fashion
designer Victoria Chan, who talked about the challenges of entering the Chines
market with a well-established brand in Sweden. After arriving six months ago
in China, she thought launching her brand in Shanghai would be easy, just to
find out that the market doesn’t work in the same way as in Sweden. Shanghai
has a boutique culture, and getting her brand into a mixed brand store is hard,
since there aren’t too many of them in the city. She also talked about problems
with people copying her dresses, and selling them for a cheaper price as well
as how expensive it is to get your clothes on show in a magazine. In China
designers pay for all the exposure in magazines and also editors attending
events get paid. All in all magazines are just product placements and something
a new brand can’t afford.
The third speaker was Finnish Kirsi
Rauhala, who talked about Lindex and her career. She has worked previously in
China and Asia, so she let us know how the markets and business has changed
over the years and how she feels it will be in the future. Overall the
presentations were great, but the place was too small for that many people and
waiting for the event to start was big negative experience. The event should
have ended at ten, but as the organizer announced a bit after nine, that now
was the time to move over to the roof and mingle, I decided to leave. The last
metro going from Guanglan lu towards my home stop leaves after ten, so I
hurried over to the metro line two and made it to one of the last metros.