Thursday, March 5

Guanglanlu -metroasema

Normaalisti metroon mentäessä näytän muille kiinalisille mallia, miten ensin päästetään metron sisältä ihmiset ulos ja vasta sitten mennään itse sisään. Tämä kylläkään ei kaikilla asemilla toimi, eikä erityisesti Guanglan Lu asemalla, sillä siinä metrot jatkavat takasin samaan suuntaan mistä tulivat ja matkustajien pitää vaihtaa junaa laiturin toisella puolella, mikäli haluavat jatkaa eteenpäin. Guanglan Lu aseman metrot eivät ole ollenkaan synkronoituja, vaan mikäli metro saapuu asemalle, toinen sulkee ovensa ja lähtee matkan ennen kun ensimmäisen metron ovet on avattu. Tämän metrovaihdon takia, ihmiset usein ryntäävät sisään metroon ennen kuin ihmiset ovat tulleet ulos saadakseen istumapaikan. Tämä on siis ainoa asema päätepysäkkien lisäksi, jossa varmasti saa istumapaikan, mikäli on nopea.

Toissa päivänä saapuessamme tälle asemalle, olin kerrankin todella kiinalainen ja häpeämättä ängin itseni sisään samalla kuin ovet avautuivat. Syy tähän oli, että keskustasta, josta mekin tulimme, oli tullut kolme metro junaa, ja toiseen suuntaan, eli lentokentälle päin meneviä junia oli tullut vain yksi. Tämä siis tarkoitti, että matkustajat kolmesta pitkästä junasta odotti tätä yhtä lyhyttä junaa, ja kaikkihan haluavat kyytiin. Ainoa tapa välttää tätä tungosta, on saamalla istumapaikka, ja siinä onneksemme onnistuimme.

                                                                                                                                                                  


Guanglan Lu metro station is probably the worst one ever. That is the only station that I know of that you have to transfer trains on the same platform. So in case you had a cozy seat on your way to the city, you might with all probability loose it when transferring and standing in the metro for twenty to thirty minutes isn’t a pleasant experience. Usually when taking the metro, I will show Chinese passengers the right way of, waiting for passengers to exit the train first, and after that go in. But at Guanglan Lu the rules are a bit different. As everybody have to exit the train, running to the other one and pushing people exiting the train is normal just to be sure you will get that seat.


We have to use Guanglan Lu transfer station every time we use the metro, and maybe half of the times we will get a seat. This time, when we came from the city, we had to wait about six minutes for the train going to the airport, and during that time three trains arrived from the city without a single train arriving from the airport. This meant that the passengers from three longer trains, all want to fit into one shorter train at once. For this reason I had no time to wait for other people to exit, but in true Chinese way, pushed my way inside the train and got a seat before the masses entered the train. In other words I experienced with all probability the rush hour, something I have managed to avoid for a long time.