Normaalisti metroon
mentäessä näytän muille kiinalisille mallia, miten ensin päästetään metron
sisältä ihmiset ulos ja vasta sitten mennään itse sisään. Tämä kylläkään ei
kaikilla asemilla toimi, eikä erityisesti Guanglan Lu asemalla, sillä siinä
metrot jatkavat takasin samaan suuntaan mistä tulivat ja matkustajien pitää
vaihtaa junaa laiturin toisella puolella, mikäli haluavat jatkaa eteenpäin. Guanglan
Lu aseman metrot eivät ole ollenkaan synkronoituja, vaan mikäli metro saapuu
asemalle, toinen sulkee ovensa ja lähtee matkan ennen kun ensimmäisen metron
ovet on avattu. Tämän metrovaihdon takia, ihmiset usein ryntäävät sisään
metroon ennen kuin ihmiset ovat tulleet ulos saadakseen istumapaikan. Tämä on
siis ainoa asema päätepysäkkien lisäksi, jossa varmasti saa istumapaikan,
mikäli on nopea.
Toissa päivänä
saapuessamme tälle asemalle, olin kerrankin todella kiinalainen ja häpeämättä
ängin itseni sisään samalla kuin ovet avautuivat. Syy tähän oli, että
keskustasta, josta mekin tulimme, oli tullut kolme metro junaa, ja toiseen
suuntaan, eli lentokentälle päin meneviä junia oli tullut vain yksi. Tämä siis
tarkoitti, että matkustajat kolmesta pitkästä junasta odotti tätä yhtä lyhyttä junaa, ja
kaikkihan haluavat kyytiin. Ainoa tapa välttää tätä tungosta, on saamalla
istumapaikka, ja siinä onneksemme onnistuimme.
Guanglan
Lu metro station is probably the worst one ever. That is the only station that
I know of that you have to transfer trains on the same platform. So in case you
had a cozy seat on your way to the city, you might with all probability loose
it when transferring and standing in the metro for twenty to thirty minutes isn’t
a pleasant experience. Usually when taking the metro, I will show Chinese
passengers the right way of, waiting for passengers to exit the train first,
and after that go in. But at Guanglan Lu the rules are a bit different. As
everybody have to exit the train, running to the other one and pushing people
exiting the train is normal just to be sure you will get that seat.
We
have to use Guanglan Lu transfer station every time we use the metro, and maybe
half of the times we will get a seat. This time, when we came from the city, we
had to wait about six minutes for the train going to the airport, and during
that time three trains arrived from the city without a single train arriving
from the airport. This meant that the passengers from three longer trains, all want
to fit into one shorter train at once. For this reason I had no time to wait
for other people to exit, but in true Chinese way, pushed my way inside the
train and got a seat before the masses entered the train. In other words I
experienced with all probability the rush hour, something I have managed to
avoid for a long time.