Monday, January 6

Ulkomaalaisille tarkoitetut tunnit

Macro teacher 

Nyt kun kaikki kokeet on suoritettu ja minulla alkaa talviloma, ajattelin vielä lyhyesti kirjoittaa millaisia kiinalaiset opettajat olivat ja miten he pitivät tuntinsa. Minulla oli siis seitsemän ainetta syksyn aikana ja ne olivat jaettuna kolmeen ryhmään. Aloitan ensimmäisestä ryhmästä, johon kuului International Marketing, Macroeconomics, International Business Operations and Environment ja Communicative Chinese, jotka olivat ulkomaalaisille tarkoitettuja tunteja. Markkinointi opettaja oli tietääkseni jonkin sortin rehtori. Hän oli käynyt koulutuksena Belgiassa, joten hänellä oli todella hyvä englanninkielen taito, mikäli ei laske niitä kertoja kun hän luki äänen powerpointeistaan esim. electronics, oikeasti economics, tai jotain muuta vastaavaa. Opettaja meni teoriat läpi ja halusi aina meidän keskustelevan ryhmissä ja antaa esimerkkejä omista maistamme. Aina ryhmäkeskustelujen päätteeksi jonkun piti mennä luokan eteen kertomaan mihin johtopäätöksiin olimme tulleet. Opettaja oli melko tärkeä henkilö, sillä hän huoletta tekstaili tuntien aikana ja vastasi puheluihin joka ikinen tunti. Ainoa hyvä puoli markkinointi tunneissa oli, että meillä oli todella pitkät välitunnit. Ehdin siinä ajassa aina mennä alas kuudennesta kerroksesta, kävellä seuraavaan rakennukseen ostamaan ruokaa välipala-liikkeestä, palata luokkaan, syödä evääni, käydä vessassa, palata takaisin luokkaan, ja vasta tässä vaiheessa opettaja lähti käytävään tupakalle.

Macroeconmomics opettaja oli yksi parhaimpia opettajia, mitä minulla on ollut. Hänelläkin oli hyvä englanninkielen taito, vaikka joskus ei kuulut mitään eroa joidenkin sanojen merkityksestä kuten esim. a set, eli setti tuli lausuttua asset. Tunneilla monet afrikkalaiset oppilaat yrittivät vastailla opettajan kysymyksiin, mutta hän oli enemmän kiinnostunut tanskalaisista. Opettaja oli melko rasistinen afrikkalaisia vastaan, mutta minusta se oli hauskaa, joka kerta kun hän kysyi, miksi he tulevat aina myöhässä, kun vaihto-oppilaat osaavat tulla ajoissa. Mutta opettaja ehkä teki tämän pitääkseen puoliaan afrikkalaisia vastaan. Ja eihän hän nyt avonaisesti rasistinen ollut, vaan se oli jotenkin vain osa häntä. Pitää mainita myös, että markkinointi opettaja aina kysyi miten Afrikassa ja Euroopassa asiat menevät, ja jätti kokonaan mongolialiset sivuun, kysymättä heiltä koskaan mitään.

Business Operations and Environment opettaja taisi olla nuorin opettaja, ja kävin usein hänen tunneilla vain säälistä. Koska tunneille ei ollut pakko tulla, oppilaat ilmestyivät aina paikalle todella myöhään, mikäli he ylipäänsä tulivat. Opettaja puhui ihan ok englantia, mutta hänellä oli usein vaikeuksia lausua jotain sanoja. Hän oli sentään ainut, joka kertoi esimerkkejä ja puhui melko vapaasti. Hänen tunneilla oppilaat pitivät esityksiä omista maistaan. Hän muutenkin veti tunnit melko rennosti, sillä joka ikinen tunti katsoimme jotain videoita. Joskus videot olivat osa tuntia, mutta kyllä hän näytti myös kiinan eniten nähdyn leffan traileri ja piti luennon Shanghain nähtävyyksistä ym. Communicative Chinese opettaja puhu hyvää englantia ja oli mukava, vaikkakin minun ei tunneilla tarvinnut käydä ja tapasin hänet vain loppukokeessa. Verratakseen toisilla vaihto-oppilailla oli Chinese 1 tunti, jonka opettaja ei puhunut yhtään englantia.

                                 ☆★☆★☆★☆★☆★

Now when all my exams are finished and my winter holiday has started I will shortly go through how my teachers and the classes they had were. I had seven courses during autumn and they were divided into three different types of classes. The first group of classes I had was only for foreign students and that included International Marketing, Macroeconomics, International Business Operations and Environment, and Communicative Chinese. Students from Africa, Russia, Mongolia, Kirghistan etc. as well as exchange students could attend these classes.

All my teachers were Chinese and the standards of teaching and the methods they used varied a lot. My marketing teacher had was the dean of the International side and he had been schooled in Belgium, so his English was among the best. He taught us in a more Western way by having lots of group discussions. We were also asked to present our discussion conclusions in front of the class, but few wanted to do this voluntarily. The teacher also texted a lot during class or went outside to answer phone calls he got every time. The best part of the class was the long brakes. I had time to leave the sixth floor, walk to another building where the canteen and snack shop is located. Buy food from there and maybe even go to the food store in another building. Get back to class, eat my food, go to the toilet, return, and at this point the teacher usually left the class to go for a smoke in the corridor. 

My macro teacher had also good English, but sometimes I had to listen carefully so I didn't mix words that sounded similar but had different meanings. She asked the class lots f questions, but even though African student always tried to shine, she had her attention focused on the Danes. She was also frustrated every time African students were late and she used to give them pretty harsh comments, but I only found it funny. My Business Operations and Environment teacher was the youngest, but he also had the best classes. Even though he couldn't express himself in English too well, he talked freely and gave lots of examples from the world. The classes weren't too hard, since we almost every time watched at least one short video. During his classes every student had to present the country they came from. I mostly went to his classes because I felt sorry for him since almost nobody came on time, if they ever showed up at all. I didn't need to attend my Chinese class so I don't know how the classes where, but the teacher was nice and she spoke good English, compared to the Chinese 1 teacher everybody else had, except for me, who didn't speak any English.