Wednesday, April 2

Wada hostel

Breakfast at Wada before we headed out to see the world famous rice-terraces 
The hostel reception with friendly and helpful staff

Yövyimme Guilinissa kaksi yötä Wada-ketjun hostellissa. En ole koskaan ennen hostellissa yöpynyt, joten pakko sanoa, että kokemus ei olisi voinut olla parempi. Saavuimme hostelliin kello yhden aikaan yöllä ja vastassa oli iloinen henkilökunta. Hostellissa oli baari joten iloisia ihmisiä ainakin paikalla näki paljon vaikka oli jo myöhään. Olimme siis kolme tyttöä, mutta hostelli oli niin täynnä, että vain kaksi pääsivät samaan huoneeseen. Minua ei yhtään haitannut mennä omaan huoneeseen sen jälkeen kun yksi heistä kertoi unohtaneensa deodoranttinsa. Eli mieluimmin minä en ole se joka aamulla pitäisi omaisuutta lainata. Huoneeseeni tulessa paikalla oli jo kolme tyttöä pimeässä nukkumassa kahdessa kerros sängyssä. Vapaana oli toisen kerrossängyn ylempi sänky. Siinä sitten pimeässä yritin selvittää miten kiipeän ylös kamojeni kanssa. Ystävällinen tyttö ohjeisti miten pistän mm. valot päälle ja pääsin lopulta nukkumaan.

Meidän oli tarkoitus herätä kuudelta ja mennä ennen seitsemää matkaan seuraavana päivänä. Tottakai viiden tunnin jälkeen soiva herätys ei ollut tervetullut, mutta pimeässä yritin taas hiljaa valmistautua herättämättä huoneessa vieläkin nukkuvia tyttöjä. Puoli seitsemältä sain viestin, että kanssani matkustavat tytöt eivät päässeet vessaan, sillä kiinalainen oli vallannut vessan niin pitkäksi aikaa, että he sanoivat olleensa valmiita lähtemään vasta tunnin päästä. Minähän olisin hyvin voinut nukkua vielä tunnin enemmän kun heräämisestä kestää vain kymmenen minuuttia valmistua lähtöön. Lähdin sitten puolen tunnin odottelun jälkeen ulos etsimään aamupalapaikkaa. Löysin 24h avoinna olevan KFC, mutta tilatessani heidän aamupala sämpylän minulle kerrottiin, ettei sellaista nyt saa. Jahas. Menin sitten takaisin hostelille, jossa henkilökunta oli avaamassa paikkoja. Tilasin baari/ravintolasta aamupalaksi kahdella eurolla kotona tehtyä jugurttia hedelmäpalojen kanssa.

Hostellin henkilökunnalla oli todella hyvä englanninkielen taito, vaikka he kaikki olivatkin paikallisia. He olivat muutenkin iloisia ja avuliaita, jotain, mitä ei kaikissa hoteleissa näe. Hostelissa yöpyminen maksoi noin kymmenen euroa kahdelta yöltä. Huone, jossa yövyin, oli neljälle tytölle tarkoitettu, kahdella kerrossängyllä ja neljällä lukittavalla isolla kaapilla. Huoneessa oli myös jaettava wc-tila ja suihku. Huomasin heti alkuun, että respa/baari/ravintolossa oli paljon isompi ja mukavampi wc, joten menin esim. sinnekin vaan pestäkseni käteni kun en saippuaa ottanut mukaani. Respa tilassa oli tietokoneita, ja kirjoja ja muuta kivaa ostettavaa. Baari/ravintolan puolella oli erilaisia istumapaikkoja, esim. pehmustettu sänky-sohva systeemi pöydän kanssa oli todella mukava paikka syödä aamupalaa ja lukea kirjaa. Paikalla oli myös biljaardipöytä, lukuhuone ja elokuva-peli huone. Hostelissa samaan aikaan asui paljon erimaalaisia ja –ikäisiä. Minun huoneessa olleet tytöt olivat tanskalaisia, mutta paikalla oli myös sekä ranskalaisia ja espanjalaisia että ruotsalainen eläkeläis-nainen amerikkalaisen miehensä kanssa. Paikalla oli jopa yksi lapsiperhe. Minä kun olin luullut hostellien olleen reppureissaaja nuorukaisia varten, mutta olinkin väärässä. 

                                                                                       ☆★☆★☆★☆★☆★

We stayed two nights in a hostel chain named Wada. I had never been hostels before, and I had all kinds of imaginations what I would be like, but my stay was really pleasant I have nothing to complain about. The personal was friendly, happy and had excellent spoken English skills, even though all of them were locals. They were great at helping and giving directions. The hostel overall was also better than expected. There were computers in the reception as well as free wifi that even worked all the way in my room. The reception also sold basic stuff as well as a good selection of pocket books. Behind the reception was a bar/restaurant, where I ate at least four meals. First morning I got home-made yogurt with fruit and the next day I took both creeps with banana and French toast. As lunch I tried their chicken salad and as dinner I had spaghetti. Great and cheap food. There were also a billiards table as well as a reading room and a games and movies room. They even had a really nice inner yard, but as it rained most off the time we were in the hostel I didn’t spend any time there.

When we arrived at the hostel one in the morning they didn’t have any room with three free beds, so the others went to the same room as I went to another. The room I got was already occupied by three other girls, who were sleeping when I came. It was hard to try quietly fins my way up to my bed in the dark, but one of the girls kindly enough guided me where I could find the things I needed. The first night I ended up sleeping with all my stuff in the bed as I didn’t want to try to sort out what should be put into my locker and what I would need for the night. I only had five hours of sleep, and as I woke up to my alarm at six in the morning the girls were still sleeping. So once again I had to try to find my way in the pretty dark room.

The hostel was located in a great place, nearby a bus station as well as two stops for other buses. It was only a 10-15 minute away from the city center and getting to other sight was easy thanks to the bus-lines going past really frequently. Staying the hostel for two night cost around 90RMB and we could even leave our luggage without pay for the last day as the check-out time was at twelve o’clock. I’m glad my first hostel experience was great, but then again I don’t expect it to be this good in any other place.