Thursday, April 3

Guilinin keskustassa

Elephant Trunk Hill

Twin Pagodas: Moon and Sun

Main shopping roads art on sale

Saavuimme kuuden aikaa takaisin Guilin keskustaan riisiterassikäynnin jälkeen. Otimme suoraan bussiasemalta toisen bussin joka vei meidät Elephant Trunk Hillin luo. Tämä elefantilta, jolla on kärsä vedessä, näyttävä vuori on siis melkeinpä keskellä keskustaa. Sisäänpääsy olisi maksanut noin kymmenen euroa, että olisi voinut kävellä kärsän alta, mutta jätimme tämän väliin ja katsoimme vain oksien takaa tätä maamerkkiä. Lähialue oli hieno ja tämä kukkula oli Lijiang joen luona, jota pitkin moni turisti menee jokiajeluille katselemaan maisemia. Koska sää oli todella hyvä, mekin olisimme tämän ajelun voineet tehdä, mutta jatkoimme sittenkin matkaan kohti keskustan kävelykatua. Matkalla ohitimme puiston, jonka keskellä olevassa lammessa oli kaksois-pagodat pystytettynä. Yksi niistä vastaa kuuta ja toinen aurinkoa. Kävellessämme puiston läpi nähdäkseen pagodat paremmin edessämme juoksi rotta. Eli nyt ensimmäistä kertaa sellainen on ihan ulkona tullut nähtyä. Liettualainen tyttö kertoi, että hän kyllä rottia Shanghaissa näkee viikoittain…

Pääsimme kävelykadulle jossa oli paljon pieniä kojuja keskellä katua. Myynissä olleet tavarat oli minusta kiinnostavampia, kun mitä Shanghaista löytyy, joten ostin mm. keltaisen kukko-jade korun eurolla. Myynissä oli paljon tauluja, joiden motiivina olivat Guilinin maisemat. Yksi tytöistä jutteli paikallisen taiteilijan kanssa, joka päätti näyttää meille hänen taulujaan. Hän jopa näytti meille miten tunnistaa aidon maalauksen epäaidosta ja mikä on Guilin tunnus-kukka. Osmanthus kukasta tehdään myös teetä, ja menin sitten seuraavana päivänä sitä ostamaan. Illalliseksi ajattelimme mennä Pizza Huttiin, joten jouduimme ylittämään keskusaukion ja kävellä muutenkin aika pitkän matkan ravintolaan asti. Se oli kumminkin remontin takia kiinni, joten palasimme ostoskadulle ja menimme Amerikkalaisen omistamaan sporttibaariin syömään. Vasta palatessamme hostelliin luvattu kaatosade alkoi, joten meillä oli ollut koko päivän todella onnistunut sää.

☆★☆★☆★☆★☆★

We arrived around six o’clock in the evening back to Guilin after being at the rice terraces the whole day. We took a bus into the city center where we got off at Guilin’s landmark Elephant Trunk Hill. The hill looks like an elephant with its trunk in the water. As it cost to get to see the landmark better we decided just to take some pictures through the branches blocking the whole view. The surrounding area was really nice with two rivers crossing and some hills or mountains in the back. We continued to walk towards the main pedestrian street, but on the way we stopped by a park with the Twin Pagodas in the middle.  One of them represents the moon and the other one the sun. As we walked in the park we saw a rat run over the path. This was the first time a saw a rat outside during daylight, but one of the girls assured me she sees rats every week in Shanghai…

The main pedestrian street had lots of small stalls selling better souvenirs than their counterparts in Shanghai. The prices were also cheaper and I got a jade rooster necklace for only 10RMB without even needing to haggle for more than one minute. There were also lots of stalls and shops selling paintings with Guilin landscape. A nice artist even showed us how to spot fake paintings at markets and then he showed us Guilin’s national flower osmanthus, which was also made into tea. The next day I went and bought some of that tea as I wasn’t sure I would get it anywhere else later on. For dinner we wanted to go to Pizza Hut, so we had to cross the central square to get there, but due to renovations the place was closed. We ended up eating at an American owned sports bar before we returned to the hostel. We had barley been at the hostel for one hour before a thunderstorm began, so our luck regarding the weather was great.