Sunday, February 22

Unikko



Marimekko ei ole Kiinassa samaan tapaan suosittua kuin Japanissa. Toisaalta huomasin jo saapuessani takaisin Shanghaihin syyn tähän. Marimekon niin suosittua ”Unikko” kuosia kopioidaan milloin missäkin sisustustuotteessa. Meidän talvipeitossa on esim. käytetty tätä kuosia ja näin myös kaupasta alennuksessa olleen lakanasetin noin sadalla eurolla. Yritin täällä selostaa, että katso, tämä on Suomen oma Marimekko kuosi, mutta kiinalaisten mielestä kuka tahansa voi tuollaista kukkakuviota käyttää. Vähän meni mönkään perheen äidille ja siskolle antamat uuden vuoden lahjat, kun ei taida ”Unikko” kukkarot olla kauhean Suomalaisia.

Lisäksi tuli Marimekolta ostettua Suomessa muistipeli. Tätä koko perhe innoissaan on pelannut viime viikon ajan. Mikäli vieraita tai sukulaisia tulee kylään, niin hekin haastetaan peliin. Olen vieläkin ylivoimainen voittaja, sillä muistipelejä on lapsuudessa pelattu ihan yllin kyllin. Täällä muistipeleihin ei olla totuttu, mutta kyllä kaikki ihan innoissaan ovat, kun saavat kun saavatkin yhden parin. Meilläkin oli yhtenä ilta aivan Suomi teema menossa kun pelasimme Marimekko peliä ja syötiin Finlandia karkkeja.

                                                                                                                                                                   


The Finnish brand Marimekko is surprisingly unknown in China compared to Japan, where it is famous. Marimekko has been on display a year ago in the modern art museum, but other than that I haven’t seen a single person use that brand, and if I would see, it would probably be fake. I thought I had bought the perfect New Year’s gift for my boyfriend’s mother and sister, when I bought two wallets in Finland from Marimekko, but I was wrong. Chinese people don’t combine the “Unikko” flower with Marimekko, but instead believe that anybody can use that flower on their products. I have seen a pretty good copy of the flower on bedding set for about 800rmb. Even the blanket we have for winter uses the same theme.