Shanghai Railway Station |
Looking up which terminal to go to |
A waiting area with almost no people |
The waiting areas aren't that cozy |
Tickets are swiped at the gates before being able to access the platform |
Junalla matkustaminen
Kiinassa on melko helppoa ja edullista. Olen käyttänyt junia enemmän kuin
lentokoneita tai muita kulkuvälineitä matkustaessa, joten aloitan junista.
Matkustimme viime kuun alussa Anhuin provinssiin junalla. Liput ostettiin
etukäteen lähistön lippupalvelupisteestä, sillä en itse kauheasti tykkää käydä
asemalla ostamassa. Mikäli asemalla ostaa, voi joutua jonottamaan pitkiä
aikoja, ja juna voi jo ehtiä lähteä ennen kun liput on saatu. Toiseksi ei
koskaan tiedä, että ovatko junat täynnä tai ei, sillä se riippuu ihan
ajankohdasta. Eli suosittelen lippujen ostoa etukäteen. Toiseksi liput ovat
aina omalla nimellä, joten passi pitää olla mukana, sillä passi ja lippu
tarkistetaan joko asemaan sisään mennessä tai sitten ennen kun mennään
junalaiturille.
Olemme usein olleet
ajoissa odottamassa junaa, ja mikäli matkustaa hitaammalla junalla, odotustilat
eivät ole mitkään mukavat. Shanghaissa on monta juna-asemaa, joten pitää olla
tarkka, että menee oikeaan. Meidän juna lähti asemalta jonka nimi on vain Shanghai
Railway Station. Tämä on Hongqiaon asemaan verrattuna paljon vanhempi. Asemalle
mennään passi-, lippu- ja turvatarkastuksen läpi, jonka jälkeen tauluista
katsotaan minne odotushalliin tai portille pitää mennä. Viimeksi odotustilassa
oli noin viisisataa ihmistä odottamassa junaa.
Portit avataan noin 20-30
minuuttia ennen kuin juna lähtee, mutta pienemmillä asemilla aikaa voi olla
viisi minuuttia. Junalaiturille usein juostaan jostain ihme syystä. Monella on
sen verran paljon tavaraa mukana, että päättelen heidän juoksevan sen takia,
jotta saisivat tavarat hyllyille. Meillä ei ollut vierekkäisiä paikkoja
junassa, mutta onneksi veressäni istuva pystyi vaihtamaan paikkaa. Tällä kertaa
juna matka kesti noin kahdeksan tuntia, eli juna lähti siinä kymmenen aikaa
illalla ja olimme perillä kuuden aikaa aamulla. Sillä ostimme liput sen verran
viimetippaan, emme enää saaneet makupaikkoja. Kyllä istuenkin pärjää, mutta ei
se niin mukavaa ole. Juna pysähtyy pikkupysäkeille pariksi minuutiksi, eli
siinä ajassa matkustajien pitää ehtiä ulos ja sisään. Joskus olemme joutuneet
näyttämään lippuja vielä laiturilta ulos mennessä. Eli toisin sanoen lippuja ei
kannata heittää pois heti kun on junaan päässyt.
I
have been using trains more than airplanes or other transportation forms when
travelling from one place to another inside China. Trains are easy and cheap to
use but not that convenient when taking the slowest train. I
have realized that it is better to buy your tickets in advance from a ticket
office than going to the train station. The train station might be full with
people and queuing isn’t the most pleasant experience, even though in most
cases people stay in their own queue. If the queues are long, there is a chance
of missing the train as well as being told that there are no seats left in that
specific train.
Tickets
are personal, and a passport should be at hand at all time. At Shanghai Railway
station they check the passport and ticket before you can enter the station.
Looking up where the train will apart is the second step and might be a bit
confusing at first. At least at Hongqiao station it is confusing when all gates have a, b, c, d
or something similar going on. The waiting areas for slower trains are often not that
comfortable or clean for that matter. And there are usually some two hundred to
five hundred people waiting for the train together with you.
Gates
are opened at the starting point about twenty to thirty minutes before departure,
but the stops in between beginning and end might last just a couple of minutes, and gates might open
five minutes before the train arrives at the platform. Knowing this, it is
sometimes faster to travel by train than airplane, as you can get quickly in
and out from a train, compared to the hassle of having to arrive one hour
before departure and going through all the checkpoints. The ticket shouldn’t be lost during the train ride as
sometimes they are needed when exiting the platform.