Monday, February 3

Punaviiniaamupalasta karaokeen

Some of the houses in the area have their own backyards


One of the many rivers that isn't too clean

Kolmantena päivänä kiinalaisperheen luona minulla alkoi jo päivät menemään ihan sekaisin, kun illallinen oli aina perheen ja sukulaisten kanssa ja päivät kului edes takas kävellen perheen tyttären ja muiden sukulaisten koteihin. Kiinalaiset tykkäävät myös pelata korttipeliä, jonka säännöistä alan pikkuhiljaa ymmärtämään, mutta kun he pelaavat rahasta en ole itse ollut mukana peleissä, joten alkaa se pelin seuraaminen vähän tylsistyttää. Aamulla minulle sanottiin, että mennään aamupala ulos syömään. Päättelin meidän menevän jonnekin ravintolaan, mutta ei. Menimmekin taas yhden kiinalaisenmiehen asuntoon syömään. Syömässä oli jo ennen meitä perheen äiti ja tytär poikaystävän kanssa. Yritin pysytellä paahtopaistin tapaisen lihan parissa, mutta minulle taas annettiin maistiaisiksi jotain ihan ihme osia, luultavasti jokin sisäelin. Lisäksi en voinut, yrityksistä huolimatta, kieltäytyä isännän tarjotessa minulle juotavaksi punaviiniä. Pienen aamupalan jälkeen sain taas tunti tolkulla seurata korttipeliä tyttären asunnolla.

Olin hienovaraisesti yrittänyt sanoa aamusta asti, että minun on kyllä pakko mennä takasin hotellilleni, jotta saisin hiukset pestyä tänään. Tähän vastattiin, että ruokailun jälkeen tämä onnistuu. Ruokailu oli taas suvun kesken, eli kaikki eivät edes pöytään mahtuneet samalla kertaa syömään, meidän ollessa yli kymmenen henkeä. Tällä kertaa minulle tarjottiin paistettua riisiä. Riisiä ei ollut aikaisemmin tarjolla ruokien kanssa, vaan jotkut söivät sitä vasta aterioiden jälkeen, mutta tällä kertaa sain riisiannokseni heti ruokailin alussa. Siitä suihkuun menemisestä ei tullutkaan mitään, joten ruokailun jälkeen meninkin nukkumaan. Olin jo aikaisemmin huomannut miten perheen jäsenet häviävät ruokapöydästä mennäkseen ottamaan nokoset, joten päätin tehdä samoin. Puolituntia myöhemmin minut kumminkin herätettiin ja sanottiin, että nyt kaikki lähtevät karaokea laulamaan.

Porukka saatiin KTV-talolle autolla, mopolla ja polkupyörällä. Autonkuljettaja oli vasta harjoittelija, joten parkkeeraaminen kesti niin kauan parkkihallissa, että polkupyöräilijäkin ehti paikalle ennen meitä. Karaoke huoneessa oli sitten lopulta lähemmäs kolmetoista henkeä, kun tyttären poikaystävän veli tyttöystävän kanssa saapui paikalle. Oli vähän stressaavaa laulaa tämän porukan kanssa, sillä miehillä oli todella hyvät lauluäänet, ja he eivät edes tarvinneet tausta laulua laulaessaan. Myös naiset olivat todella hyviä, ja yksi tädeistä oli laulaja-näyttelijä, eli hän veti sitten kaikki laulunsa mahtavalla oopperaäänellään. Pakosta lauloin kaksi laulua, ja tietenkin he halusivat minun laulavan enemmän, mutta siinä porukassa ei kauheasti huvittanut mitään, tai edes pystynyt, sillä enhän voi valita Rihannan tai Beyoncen kappaleita, kun mukana oli kaksi lasta sekä vanhempia henkilöitä. Kiinalaisten kappaleiden musiikkivideot ovat siis melko tylsiä verrattuna länsimaalaisiin. Yhdeksän jälkeen illalla, kun aikamme loppui karaoke-baarissa, sain viimeinkin lähteä hotellilleni rauhoittumaan.

                                 ☆★☆★☆★☆★☆★

On the third day together with the Chinese family all days started to look the same. All dinners had been together with the family and relatives and the food had basically been the same or pretty similar dishes been served. In the days we had been a lot to the daughters place to hang out. I had also been used to watch them play card games every day. The rules had started to become clearer to me, but as they play with money I hadn’t participated. On Saturday morning I was told we were going out to eat. I supposed we were going to a restaurant, but no, I was wrong. We went to a Chinese mans home, where the mother and daughter with her boyfriend were already eating. I tried to stick to a meet tasting like roast beef, but as always the family gave me all the weird stuff to try. Some of the things looked and tasted a bit like some sort of inner organs. I also tried to decline the offer of red wine with the meal, but the host was really trying to make me have a good breakfast, so I had to accept. After we had eaten, we went to the daughters place, where they started to play the card game once again.

I had in the morning said that today I needed to go back to my hotel, so I could have a shower. I was told I could do it at their house, but as I kindly refused they told me that after dinner I could go. Dinner was once again with family and relatives, and as we were more than ten persons, everybody couldn't eat at the same time. For the first time I was offered rice in the beginning of the meal. Before this rice had been eaten in the end, if it was offered at all during the meal. After I had finished I went to take a nap, as it didn't seem like I would have the chance to go and take a shower. I had before seen as family members vanished during dinners to bedrooms for a quick nap, so I did the same. I was woken up thirty minutes later, as everybody was going to KTV. 

We got to the KTV-place by car, moped and bicycle as we were so many persons. The one cycling was even before us there as the driver was a newbie and had problems finding a parking spot in the garage. We ended up being thirteen people in the karaoke room as even the daughters boyfriends brother and girlfriend joined us. All the men sang really well, and no one needed to use the song to be played, just the music, so just their voice could be heard. Even the women were great singers, and as one of the aunts was a singer-actor, she could sing with a great opera voice. She ended up singing most of the songs, as her voice was so great. I sang two songs, just to please the audience, but as the other ones had so great singing voices I decided not to sing more in that group even though they had wanted me to sing more. It was also challenging to find a song to sing as most of the artists were hip-hoppers or had music videos that I didn't want the children and older people to see. Most of the Chinese songs music videos are non existing and instead the video is from a concert. After two hours our time ended in the KTV and I could finally go to my own hotel room and have a shower and take a rest after spending three days with the Chinese family for Spring Festival celebrations.