Monday, August 25

Kiina Roadtrip

Olin jo melko alussa päättänyt, että kesälomalla menisin matkustelemaan ympäri kiinaa. Olin jo päättänyt kolme kaupunkia, minne oli pakko mennä, nimittäin Luoyang, jossa on Longmen Grottoes ja Shaolin Temppeli, Xian, jossa on Terracotta Armeija ja Chengdu, jossa on Pandoja ja maailman suurin Buddha. Poikaystävä yritti, että eikös voitaisi mennä vain yhteen tai kahteen kaupunkiin ja ensi kerralla matkustaa muihin paikkoihin, mutta minä olin jo päättänyt, että kaikki pitää nähdä kerralla. Näin me sitten tehtiin, ja koska matkan aika oli jo niin lähellä kun lopulta aloitimme lippujen oston sain suunnitella matkaa monta kertaa, eli nimittäin mitä reittiä mennään, kun joskus junat olivat jo täynnä ja emme päässeet sinne minne olisimme halunneet mennä.

Heti alkuun tuli mutka matkaan kun meidän piti aloittaa menemällä junalla Anqing kaupunkiin, joka on poikaystävän kotikaupunki. Syy tähän oli se, että meidän piti mennä hankkimaan hänelle passi. Tämä oli siis ensimmäinen junamatka K junalla, eli hitaimmalla mitä Kiinassa on. Matka oli aivan kauhea, sillä siellä oli niin paljon ihmisiä ja ei kovilla penkillä paljon unta saanut. Matka kesti siis vähän yli kymmenen tuntia. Olimme yhden yön Anqingissa, jonka jälkeen matkustimme kolmella eri taksilla jonnekin maaseudulle, joka oli sitten hänen synnyinkylä. Menimme poliisiasemalle, mutta siellä sanottiin, että passin voi vain hankkia jostain toisesta kaupungista. Tämä tarkoitti siis, että yhdellä minibussilla ja taxi kyydin jälkeen saavuimme oikeaan kaupunkiin, jossa passin sai anoa.

Täältä otimme sitten junan, jolla kesti pari tuntia Hefei kaupunkiin. Vietimme päivän kaupungissa poikaystävän entisen koulukaverin kanssa ja illalla lähdimme juna-asemalle. Nyt olikin vuorossa yöjuna numero kaksi, eli olin jo edellisestä oppinut, etten tule nukkumaan yhtään. Ihme kyllä nukuin tällä kymmenentunnin matkalla ihan okei, ja saavuimme aamulla Luoyang kaupunkiin. Täällä vietimme yhden yön todella kivassa hostellissa. Seuraavana päivänä olimme valmiita lähtemään kaupungista pois jo aikaisemmin kun oli suunniteltu, joten menimme vaihtamaan junaliput ja saimme liput kaksi tuntia aikaisempaan junaan. Tämä oli viimeinkin G juna, eli luotijuna, jolla matka kesti yli kolme tuntia, kun se normaalilla junalla olisi kestänyt yli viisi tuntia. Saavuimme illalla kahdeksan aikaan Xian kaupunkiin, jossa toinen vanha luokkalainen oli meitä vaimoineen vastassa autolla. Juna asema oli pohjoisessa, ja he asuivat etelässä, joten vastassa oli yli tunnin ajomatka. Kävimme syömässä todella hyvää ruokaa, jossain sivukadun ravintolassa, jonka jälkeen meidät jätettiin hotelliin yöksi, vaikka olin luullut, että yövymme heidän kodissaan.

Lähdimme aamulla katsomaan Terracotta Armeija monen muun turistin kanssa, mutta bussi teki pysähdyksen keisarillisen kylpylä alueen luona, ja kävimme sielläkin. Luulin, että olisimme armeijan jälkeen ehtineet vielä kävellä kaupungin muuria pitkin, mutta siihen ei lopulta ollutkaan aikaa. Kolmas ja viimeinen yöjuna oli vastassa, ja tällä junalla matkan piti kestää noin kuusitoista tuntia Sichuanin maakuntaan. Kerrankin sai hyvät yöunet junassa otettua, vaikka olisimme halunneet makuupaikat, mutta kaikki olivat jo menneet. Alussa neljän paikan istuinyhdistelmässä oli vai yksi henkilö meitä vastapäätä, mutta saatuamme hänet siirtymään pystyimme nukkumaan molemmat kahden istuimen yli. Kuusitoista tuntia muuttui kahdeksaantoista, kun juna ajoi niin hitaasti. Saavuimme Chengduun iltapäivällä ja jälleen kerran vanha luokkalainen oli vastassa. Asuimme hänen luonaan kaksi yötä. Olisin tarvinnut vielä yhden päivän lisään Chengdussa, jotta olisimme ehtineet käydä katsomassa maailman isointa Buddha patsasta, mutta se jää sitten seuraava matkaa varten.

Chengdusta otimme luotijunan Chongqing kaupunkiin, ja matka kesti alle kaksi tuntia. Kaupunki oli niin mielettömän kuuma, että kävimme vain kerran pikaisesti ulkona syömässä ja ostimme ruokaa mukaan hotellihuoneeseen, sillä ulkona ei yksinkertaisesti jaksanut liikkua. Seuraavana aamuna, meillä oli kymmenen jälkeen lento, takasin Shanghaihin. Tämäkin lento kesti vain parisen tuntia ja sitten olimme jo takaisin kotona. Ajattelin junamatkoista kirjoittaa myöhemmin lisään, ja lisäilen matkasta kuvia tänne blogiin pikkuhiljaa. Matkalla oli sekä hyvät että huonot puolensa. Hyvä puoli oli että sain nähdä eri paikkoja ja kaupunkeja. Huonopuoli oli, että junamatkat olivat melko kauheita ja aikaa ei ollut paljon jokaisessa kaupungissa, joten paljon jäi näkemättä. Toisaalla tärkeintä oli, että näin paljon uusia maailman perintökohteita, sillä niitä kyllä Kiinassa riittää.

☆★☆★☆★☆★☆★

I had been planning a trip around China for a while. When my summer vacation started I found it the perfect timing to go. On the other hand my boyfriend wasn’t too excited to go on a trip lasting more than a week. I had also planned that we had to visit at least three cities: Luoyang, Xian and Chengdu. He thought it would be better to just visit one or two cities now and visit the rest another time. However this didn’t work for me and I started planning which routes to take. Since we bought the train tickets last minute I had to do a lot of changes as many of the trains were sold out.

Already in the beginning we had to do some changes as we had to go to Anqing, the hometown of my boyfriend, so that he could go and get a passport. Our trip started with a ten hour night train to Anqing with a K train, which is the slowest one in China. We did some shopping in the city and the next day we traveled with three taxis to his birth town. The town was small and the police station there said that we had to go somewhere else since they didn’t give out passports. One minibus ride and a taxi ride later we were in another city where he could apply for the passport. After this we took a two hour train to Hefei, where we spent the rest of the day with one of his old classmates. In the evening we had our second ten hour night train in front of us. This time it wasn’t as bad as the first time as I knew what to expect from it.

In the morning we arrived in Luoyang, where we stayed in a hostel for one night. The first day we visited the Longmen Grottoes and the second day we traveled to see the Shaolin Temple. We were finished with the city sooner than I had expected so we went to the train station and changed our tickets to an earlier train. Finally we went on a bullet-train and the trip took only about two hours after which we reached Xian. Another classmate was waiting for us there. The train station was in the north and he lived in the southern part of the city so we had to go by car one hour to reach a restaurant we ate at. After this he left us at a hotel, even though we had expected to be living at his home.

The next day we made our way back to the city center where we together with lots of other tourists made our way with bus to the Terracotta Army. On the way there we made a stop at the imperial bath-place. After we had seen the Army, I had imagined we would have time to walk on the wall surrounding the center of the city, but we didn’t have time, so we went to the train station. Now was time for the last night train. This trip was supposed to take sixteen hours, but it turned out to take eighteen hours instead. And to make thing worse we weren’t able to get a bed, instead we did the whole trip in hard seats.

In Chengdu we stayed two nights at another classmate’s apartment. We visited the Panda sanctuary and if we would have had more time I would have liked to visit the Giant Buddha in Leshan. From Chengdu we took another bullet-train to Chongqing. The city was horribly hot so we only went out once to eat and buy food and the rest of the time we spent inside our four star hotel. The nest morning we took a flight back to Shanghai, which took about two hours. I’m glad we made the trip even though we had so little time and didn’t see all the places I wanted to go to. At least I know now that there are still lots of places to visit in China, and when we have time we will do a similar trip again, but maybe not with all the horrible ten hour train rides with the slow train.