Monday, March 10

Takaisin kouluun

Matkakertomuksen kirjoittaminen kestää niin pitkään, joten pistänä tähän väliin postauksen koulusta, sillä koulussa olen jo käynnyt yli kaksi viikkoa kohta. Minulla on jälleen kaksi viikkoa aikaa valita mitkä kurssit haluan ottaa, joten ensimmäinen viikko ei ollut niinkään haasteellinen. En ollut matkalla oltuani saanut mitään sähköposteja kouluta joten maanantaina menin kysymään international students bureoesta, että ovatko he kokonaan unohtaneet, että olen vielä täällä. Tietenkin he olivat ja sain heidät lähettämään minulle kurssilistan. Samalla minulle sanottiin, että mene rekisteröitymään. Rekisteröinti meni niin, että menin sanomaan hei ja näyttämään, että minulla on viisumi voimassa, ja se oli siinä. Tiistaina kun koulu alkoi virallisesti, menin International Trade tunnille. Luokassa oli minun lisäksi vain kiinalaisia. Opettaja vaikutti hyvältä, mutta trade ei kuulu oikein niihin kursseihin, jotka minun pitäisi käydä. Iltapäivällä uusilla vaihto-oppilailla oli orientation, joten minulta kysyttiin jos haluaisin liittyä seuraan. Paikalla oli kaksi suomalaista, viisi tanskalaista, kaksi saksalaista ja yksi amerikkalainen. Lisäksi yksi tyttö, joka on samasta koulusta kun minäkin ei saapunut paikalle, mutta tapasin hänet tänään. Orientation ei ollut minulle mitään uutta, mutta olisihan se ollut ihan kiva saada kuulla, silloin kuin minä itse saavuin alussa Shanghaihin. Meille jokaiselle annettiin myös kiinalainen oppilas näyttämään koulua ja niin edelleen, mutta koska minulla kaikki oli jo tiedossa, en tarvinnut kun vaihtaa oppilaan kanssa puhelinnumerot.

Keskiviikkona minulla oli aamulla Management Accounting. Opettaja oli yllättynyt, että kiinalaisessa luokassa oli ulkomaalainen, joten hän jopa ilmoitti luokalle, että hänen on pakko puhua englantia, kun minä olen paikalla, eli soppihan tämä luokalle? Opettajan vaihtaessa kielen kiinaksi hän aina pahoitteli erikseen minulle, kun en ymmärrä mistä hän puhuu, ja hän jopa sanoi aina toistavansa minulle kaiken englanniksi, etten missaisi mitään.  Olen niin tottunut, että opettajat vain vaihtavat englannista kiinaan, joten tuntui oudolta kun hän pahoitteli joka ikinen kerta. Minulla tulee olemaan sama opettaja myös Cost management accounting tunneillani. Keskiviikko iltapäivänä minulla oli Chinese 4. Olisin halunnut ottaa kolmos-kurssin, mutta se pidettiin vain syksyllä. Kurssi on sinänsä vähän haastava, sillä meidän pitäisi osata kirjoittaa kaikki kiinalaisia merkkejä käyttäen, ei pinjineillä, niin kuin minä vaan osaan.

Torstaina minulla oli aamulla Financial Statements Analysis. Tunnilla oli kiinalainen, joka on tullut kuntosalilla tutuksi, joten istuin hänen kanssa koko tunnin. Hän kertoi, ettei hänen luokassa ole koskaan aikaisemmin ollut ulkomaalainen ja hänen luokkatoverit tulevat ihmettelemään miten hän minut tuntee. Ystävällisesti kyllä, hän esitteli minut kaikille luokan pojille, joten ainakaan en tunne itseäni kovin ulkopuoliseksi siinä luokassa. Iltapäivällä menin Public Finance tunnille, jota kävi myös afrikkalainen luokka. Minulla oli viime jaksossa heidän kanssa Macroeconomiks tunti, joten tiedän kuinka toivoton tapaus tämä luokka on. Kaikki tulevat aina myöhässä ja opettajan sanoessa, että tulkaa ajoissa ensi kerralla, tiedän kokemuksesta, ettei mikään tule muuttumaan. Myös opettajan kysyessä väitteeseen vastausta, oppilaat alkavat muiden ja opettajan kanssa väittelemään ihan olemattomista asioista, kuten esim. missä muodossa kysymys on esitetty. Opettaja oli todella hyvä, ja hänen englanninkielen taito parempi kuin monella, mutta tämäkin kurssi taitaa jäädä ottamatta, ja sen sijaan taidan ottaa Chinese Culture kurssin tämän sijaan.  

                                ☆★☆★☆★☆★☆★

Before continuing with my blog posts about my holiday I have to write about school, since I have had classes for two weeks now. Once again I had two weeks on me to try different courses, to see if they go together with my courses back in Finland. I tried e.g. International Trade and Public Finance courses, but they don't fit into my degree, so I had to skip them even though both courses had good teachers. On Monday I International Business Administration, which basically I don't know what it is since I only attended one hour. But since it has the name of my education it has to be useful. On Wednesday I have too classes. In the morning Management Accounting. The teacher was shocked that a foreign student attends his class so he has to apologize to me all the time he speaks in Chinese, which is a lot.. In the evening I have Chinese 4, which is a bit challenging, since Chinese 3 would have been better for me. In the Chinese class we should be able to read and write in characters, and as I only can read pinyin, which is the written way of how the Chinese word is pronounced, the course will be hard.

On Thursday I will have Financial Statements Analysis course with the same teacher as I had in my international accounting class. There is also a Chinese student in the class I know from before, so it is easier to know what is going on in the course when there is someone to explain to you. In the evening I have Chinese Culture class and on Friday morning Cost Management Accounting. I have the same teacher here as in the other accounting class, so I will be hearing a lot of apologizes. I will be having Tuesdays free so that I have time to go to the city more often.

I also have to add that the new exchange students have arrived, so now here is living two Finnish students in the same hotel as I. There is also a girl from the same university as me, but I have only met her once. There is also five Danes, two Germans and one American. Don't have too many courses with these guys so I haven't got to know them too well.