Hongqiao train station in Shanghai was one of the better ones I visited |
The seats of the lower level bullet train taken home from Hangzhou |
Entering our train in Beijing |
The first regular train I had entered on our way to Anging |
Love the view from Luoyang to Xian |
It's good to know which train station to go to, as many cities have lots of them |
Matkustimme suurimman
ajan junalla reissatessamme ympäri kiinassa. Olen sitä ennen matkustanut
kolmeen eri kaupunkiin junalla: Suzhou, Hangzhou ja Beijing. Kahteen
ensimmäiseen kohteeseen kesti noin kolmekymmentä minuuttia tai vähän yli
tunnin. Pekingiin taas kesti lähemmäs viis tuntia. Mutta kaikkiin näihin paikkoihin
matkustimme luotijunalla, eli matka olisi voinut olla paljon hitaampi ja
samalla paljon epämukavampi. Hyvä puoli luotijunissa on se, että ne ovat
siistit, niissä on paljon omaa tilaa ja vessat ovat todella hienot ja puhtaat.
Jalkatilaa on paljon ja, jos ei laukkua hyllylle halua pistää, se mahtuu
jalkojen viereen ihan hyvin verrattuna lentokoneeseen, missä se juuri ja juuri
menee penkin alle. Luotijunissa henkilökunta on hienosti pukeutunut ja kuulutukset
tehdään myös englanniksi. Näissä junissa kaikki istuu siihen suuntaan, minne
juna on matkalla. Jokaisella rivillä on kolme ja kaksi penkkiä vierekkäin, ja
usein istuimennojaa pystyi säätämään. Luotijunalla pääsimme myös tekemään sekä
Luoyangin ja Xianin välimatkan että Chengdusta Chongqingiin.
Nämä matkat olivat aivan
ihania, mukavissa siisteissä junissa, eikä nämä matkat valmistaneet minua
yhtään siihen mitä koin normaaleissa junissa. Luotijunat ovat normaaleihin
juniin verrattuna todella kalliita, eli hinta voi olla viisi kertaa kalliimpi,
mutta matkustusaika on niin pitkä kun menee normaalilla junalla, että moni
maksaa, jos haluaa päästä nopeasti perille. Toisaalla luotijunilla on omat raiteet,
eikä niitä kulje jokaisen pääkaupungin välillä. Esim. mennessämme Xianista
Chengduhun en todellakaan olisi valinnut junaa, jolla kestää kahdeksantoista
tuntia, mikäli nopeampi vaihtoehto olisi ollut tarjolla. Liput olen aina
ostanut ennen kun menen juna-asemalle esim. matkatoimistosta. Hinta on sama,
mutta ei tarvitse mennä jonottamaan lippuja asemalla. Liput ovat selvät, vaikka
niissä lukeekin vain kiinaksi. Hinnat ovat sen mukaan millä junalla menee, eli
hidas vai nopea, ja minkä paikan haluaa. Voi valita joko kovan tai pehmeän
istuimen tai sitten kovan tai pehmeän nukkumapaikan. Luotijunissa on myös
ensimmäinen ja toinen luokkaistumapaikoille.
Voin aloittaa kertomalla,
että normaalien junien odotustilat ovat aivan kauheat, kuumat ja likaiset
hallit, jossa odottaa satoja ihmisiä. Esim. vaatteiden vaihto asemalla oli
haastavaa ja ruoan osto todella kallista. Koska monella ei näihin normaaleihin
juniin ole lippua, jolla saisi istumapaikan, moni juoksee junaan, porttien
avatessa, jotta he saavat heivattua laukut jonnekin hyllylle. Näissä hitaissa
junissa saimme epäonneksemme vain nämä huonoimmat paikat, eli ”kovat
istumapaikat”. Tämä tarkoitti, että on joko kuusi tai neljä penkkiä vastakkain
ja yhdessä jakaa keskellä olevan pöydän. Mikäli saimme paikat kahden riviltä,
se ei paljon haitannut, sillä olisi se pahempi istua jonkun tuntemattoman
kanssa vierekkäin kymmenen tuntia. Pystyin kolmen juna matkan ajan aina jonkin
aikaa nukkumaan kahden penkin päällä. Se, että penkit ovat kovia, tarkoittaa
vain, että niitä ei voi säätää, ja selkänoja on melko suorassa.
Juna ei jäänyt asemille pitkäksi
aikaa, vaan usein pysähdys kesti parista minuutista kymmeneen minuuttiin,
riippuen kuinka isossa kaupungissa juna teki pysähdyksen. Monesti ei tullut
mitään kuulutusta, joten en tiedä mistä ihmiset tiesivät milloin jäädä pois.
Lipussakaan ei lukenut saapumisaikaa. Kaikissa junissa oli ruokavaunu, jossa en
ole käynyt, mutta kerran ostimme lämpimän aterian ruokakärrystä. Riisiannos oli
hyvää, sillä ei kahdeksantoista tuntia pärjää pelkillä välipalakekseillä ja
hedelmillä. Ruokakärryissä on paljon erilaista ruokaa myynnissä, on hedelmiä ja
sipsiä ym. Ruoasta voi jatkaa seuraavaan
aiheeseen, eli vessat. En paljon muuta halua kertoa, kun että arvata miten käy
kun vessa on vain reikä lattiassa ja asioidessa juna ajellee mutkaisella
tiellä. Voin vain sanoa, että kaikin keinoin yritin välttää joutumasta menemään
vessaan matkan aikana, sillä sitä ei muutenkaan koko matkan aikana siivottu
varmaan kertaakaan, ja ei se auta, että jokaisessa vaunussa on lähemmäs sata
ihmistä.
☆★☆★☆★☆★☆★
As we did our trip around China we used
trains a lot. I had travelled with train tree times before, when I went to
Suzhou, Hangzhou and Beijing. To these places I took the bullet train, which
meant that the trip only took thirty minutes, one hour and a bit over five
hours to each place. I really enjoy travelling with the bullet train since it
is clean, spacious and the toilets are nice. The staff is well dressed and announcements
are made in English as well as Chinese. The bullet train is more expensive compared
to regular ones, but they are so fast that the money can well be spent on
comfort and the time saved. We also used a bullet train when we travelled
between Luoyang and Xian as well as between Chengdu and Chongqing. The seat are
all turned the right way and every row has two seats on one side and three on
the other side. There a lot of space and I have even had my backpack by my
seat, and not up on the luggage rack. The back of the seat can be changed and
this means that at least I can sleep really well when the ride is so smooth.
Therefore nothing prepared me for the ride
in a regular train. One word to describe it is horrible. The regular train
waiting halls are hot and dirty, and there are so many people waiting for the
same train or another. When the gates are opened and people can go the train
platform, most people run, because they want to get their stuff up on the
luggage rack, because if you don’t fit your stuff up there, then you have to
have it in your limited space under your seat. Seats vary from hard seat to
soft one and beds are also categorized into hard and soft. We only tried the
hard seats, which are 2x2 or 3x3 seats with a table in the middle. The seats
only have one position, but I still managed to sleep on two benches during the
tree train trips we took in these horrible regular trains. Some people buy
tickets, which doesn’t include a seat if the train is full. This means that
they have to stand the whole way if they aren’t lucky enough to find an empty
seat. I actually travelled like this from Suzhou back to Shanghai. Luckily the
trip was only thirty minutes in the bullet train which is pretty spacious.
All the trains we used had a restaurant,
but we never visited it. Instead we bought some rice from a cart. We wouldn’t have
done it if it wasn’t the only possibility to have food on an eighteen hour
trip. The food was good and we also bought some fruit from a snack cart, since
we couldn’t survive on only snacks and water. As I said I really liked the
toilets of the bullet trains since they are really big compared to the ones in
the slow train. It’s just a hole in the floor and guess if it’s hard to squat
when the train is making so many turns? I really tried to avoid the toilets as
much as possible, since nobody cleaned them and there were about hundred
persons in one cart with one toilet to share.
I always bought my train tickets in advance
in some ticket shop or travelling agency. I didn’t want to go and queue at the
station with lots of people and anyways some trains are so full that we couldn’t
get any tickets to them. We have changed tickets a couple of times. This means
that we wanted to get on a train leaving earlier and it worked every time
without having to pay any extra. Ticket prices vary depending on which train
you want to take, the slow or fast one, there at least four different kinds of
trains. Also the seats and beds are priced differently depending on if they are
hard or soft. Bullet trains are sometimes five times more expensive than
regular ones, but in the future I prefer paying a bit extra just to get one the
bullet train. Hopefully China will just continue building these tracks between
some of the bigger main cities in the city!