Saturday, September 6

Juna-matkat

Hongqiao train station in Shanghai was one of the better ones I visited
The seats of the lower level bullet train taken home from Hangzhou

Entering our train in Beijing 

The first regular train I had entered on our way to Anging
Love the view from Luoyang to Xian
It's good to know which train station to go to, as many cities have lots of them

Matkustimme suurimman ajan junalla reissatessamme ympäri kiinassa. Olen sitä ennen matkustanut kolmeen eri kaupunkiin junalla: Suzhou, Hangzhou ja Beijing. Kahteen ensimmäiseen kohteeseen kesti noin kolmekymmentä minuuttia tai vähän yli tunnin. Pekingiin taas kesti lähemmäs viis tuntia. Mutta kaikkiin näihin paikkoihin matkustimme luotijunalla, eli matka olisi voinut olla paljon hitaampi ja samalla paljon epämukavampi. Hyvä puoli luotijunissa on se, että ne ovat siistit, niissä on paljon omaa tilaa ja vessat ovat todella hienot ja puhtaat. Jalkatilaa on paljon ja, jos ei laukkua hyllylle halua pistää, se mahtuu jalkojen viereen ihan hyvin verrattuna lentokoneeseen, missä se juuri ja juuri menee penkin alle. Luotijunissa henkilökunta on hienosti pukeutunut ja kuulutukset tehdään myös englanniksi. Näissä junissa kaikki istuu siihen suuntaan, minne juna on matkalla. Jokaisella rivillä on kolme ja kaksi penkkiä vierekkäin, ja usein istuimennojaa pystyi säätämään. Luotijunalla pääsimme myös tekemään sekä Luoyangin ja Xianin välimatkan että Chengdusta Chongqingiin.

Nämä matkat olivat aivan ihania, mukavissa siisteissä junissa, eikä nämä matkat valmistaneet minua yhtään siihen mitä koin normaaleissa junissa. Luotijunat ovat normaaleihin juniin verrattuna todella kalliita, eli hinta voi olla viisi kertaa kalliimpi, mutta matkustusaika on niin pitkä kun menee normaalilla junalla, että moni maksaa, jos haluaa päästä nopeasti perille. Toisaalla luotijunilla on omat raiteet, eikä niitä kulje jokaisen pääkaupungin välillä. Esim. mennessämme Xianista Chengduhun en todellakaan olisi valinnut junaa, jolla kestää kahdeksantoista tuntia, mikäli nopeampi vaihtoehto olisi ollut tarjolla. Liput olen aina ostanut ennen kun menen juna-asemalle esim. matkatoimistosta. Hinta on sama, mutta ei tarvitse mennä jonottamaan lippuja asemalla. Liput ovat selvät, vaikka niissä lukeekin vain kiinaksi. Hinnat ovat sen mukaan millä junalla menee, eli hidas vai nopea, ja minkä paikan haluaa. Voi valita joko kovan tai pehmeän istuimen tai sitten kovan tai pehmeän nukkumapaikan. Luotijunissa on myös ensimmäinen ja toinen luokkaistumapaikoille.

Voin aloittaa kertomalla, että normaalien junien odotustilat ovat aivan kauheat, kuumat ja likaiset hallit, jossa odottaa satoja ihmisiä. Esim. vaatteiden vaihto asemalla oli haastavaa ja ruoan osto todella kallista. Koska monella ei näihin normaaleihin juniin ole lippua, jolla saisi istumapaikan, moni juoksee junaan, porttien avatessa, jotta he saavat heivattua laukut jonnekin hyllylle. Näissä hitaissa junissa saimme epäonneksemme vain nämä huonoimmat paikat, eli ”kovat istumapaikat”. Tämä tarkoitti, että on joko kuusi tai neljä penkkiä vastakkain ja yhdessä jakaa keskellä olevan pöydän. Mikäli saimme paikat kahden riviltä, se ei paljon haitannut, sillä olisi se pahempi istua jonkun tuntemattoman kanssa vierekkäin kymmenen tuntia. Pystyin kolmen juna matkan ajan aina jonkin aikaa nukkumaan kahden penkin päällä. Se, että penkit ovat kovia, tarkoittaa vain, että niitä ei voi säätää, ja selkänoja on melko suorassa.

Juna ei jäänyt asemille pitkäksi aikaa, vaan usein pysähdys kesti parista minuutista kymmeneen minuuttiin, riippuen kuinka isossa kaupungissa juna teki pysähdyksen. Monesti ei tullut mitään kuulutusta, joten en tiedä mistä ihmiset tiesivät milloin jäädä pois. Lipussakaan ei lukenut saapumisaikaa. Kaikissa junissa oli ruokavaunu, jossa en ole käynyt, mutta kerran ostimme lämpimän aterian ruokakärrystä. Riisiannos oli hyvää, sillä ei kahdeksantoista tuntia pärjää pelkillä välipalakekseillä ja hedelmillä. Ruokakärryissä on paljon erilaista ruokaa myynnissä, on hedelmiä ja sipsiä ym.  Ruoasta voi jatkaa seuraavaan aiheeseen, eli vessat. En paljon muuta halua kertoa, kun että arvata miten käy kun vessa on vain reikä lattiassa ja asioidessa juna ajellee mutkaisella tiellä. Voin vain sanoa, että kaikin keinoin yritin välttää joutumasta menemään vessaan matkan aikana, sillä sitä ei muutenkaan koko matkan aikana siivottu varmaan kertaakaan, ja ei se auta, että jokaisessa vaunussa on lähemmäs sata ihmistä.

                             ☆★☆★☆★☆★☆★  

As we did our trip around China we used trains a lot. I had travelled with train tree times before, when I went to Suzhou, Hangzhou and Beijing. To these places I took the bullet train, which meant that the trip only took thirty minutes, one hour and a bit over five hours to each place. I really enjoy travelling with the bullet train since it is clean, spacious and the toilets are nice. The staff is well dressed and announcements are made in English as well as Chinese. The bullet train is more expensive compared to regular ones, but they are so fast that the money can well be spent on comfort and the time saved. We also used a bullet train when we travelled between Luoyang and Xian as well as between Chengdu and Chongqing. The seat are all turned the right way and every row has two seats on one side and three on the other side. There a lot of space and I have even had my backpack by my seat, and not up on the luggage rack. The back of the seat can be changed and this means that at least I can sleep really well when the ride is so smooth.

Therefore nothing prepared me for the ride in a regular train. One word to describe it is horrible. The regular train waiting halls are hot and dirty, and there are so many people waiting for the same train or another. When the gates are opened and people can go the train platform, most people run, because they want to get their stuff up on the luggage rack, because if you don’t fit your stuff up there, then you have to have it in your limited space under your seat. Seats vary from hard seat to soft one and beds are also categorized into hard and soft. We only tried the hard seats, which are 2x2 or 3x3 seats with a table in the middle. The seats only have one position, but I still managed to sleep on two benches during the tree train trips we took in these horrible regular trains. Some people buy tickets, which doesn’t include a seat if the train is full. This means that they have to stand the whole way if they aren’t lucky enough to find an empty seat. I actually travelled like this from Suzhou back to Shanghai. Luckily the trip was only thirty minutes in the bullet train which is pretty spacious.

All the trains we used had a restaurant, but we never visited it. Instead we bought some rice from a cart. We wouldn’t have done it if it wasn’t the only possibility to have food on an eighteen hour trip. The food was good and we also bought some fruit from a snack cart, since we couldn’t survive on only snacks and water. As I said I really liked the toilets of the bullet trains since they are really big compared to the ones in the slow train. It’s just a hole in the floor and guess if it’s hard to squat when the train is making so many turns? I really tried to avoid the toilets as much as possible, since nobody cleaned them and there were about hundred persons in one cart with one toilet to share.


I always bought my train tickets in advance in some ticket shop or travelling agency. I didn’t want to go and queue at the station with lots of people and anyways some trains are so full that we couldn’t get any tickets to them. We have changed tickets a couple of times. This means that we wanted to get on a train leaving earlier and it worked every time without having to pay any extra. Ticket prices vary depending on which train you want to take, the slow or fast one, there at least four different kinds of trains. Also the seats and beds are priced differently depending on if they are hard or soft. Bullet trains are sometimes five times more expensive than regular ones, but in the future I prefer paying a bit extra just to get one the bullet train. Hopefully China will just continue building these tracks between some of the bigger main cities in the city!